Reputatiemanagement uit handen geven?

reputatiemanagement

Geen enkele onderneming hoopt het mee te maken om in een crisis terecht te komen. Er hoeft maar een kleine misstap gemaakt te worden en de reputatie is aangetast. Zeker nu alles snel uit de school kan klappen via vluchtige media als internet. Dan is zeer snel handelen vereist.. De vraag is alleen hoe? Want te snel met antwoorden komen waar niet goed over is nagedacht kan paniekerig overkomen en meer ellende veroorzaken. En meteen in de verdediging is vaak niet de beste oplossinig. Ook wanneer vaststaat dat er door het bedrijf zelf niets is misdaan kan beter even afgewacht worden en de situatie ingeschat worden.

Geen crisis hetzelfde

Of men het nu wil of niet, binnen het bestaan van elke onderneming komen dit soort problemen voor. Maar met de juiste inzet van reputatiemanagement hoeft er niets gevreesd te worden. Hier zijn bedrijven voor die ondersteuning bieden en met jarenlange ervaring gegarandeerd met prima resultaten komen. Wel is het zo dat er op veel verschillende manieren imagoschade opgelopen kan worden. En al die oorzaken moeten weer op een andere wijze bekeken en behandeld worden. Een goed communicatiebureau weet wat gedaan moet worden om de opgebouwde reputatie te behouden. Met een zelfverzekerde toon reageren om de rust te laten terugkeren en daarna verder kijken, dat is de eerste stap.

Reputatieschade beperken met hulp van bureaus

Eerder genoemde bureaus weten waar ze het over hebben en verzinnen een uitstekende strategie om de reputieschade zo laag mogelijk te houden. Het voeren van de crisiscommunicatie die het beste aansluit bij de situatie doet veel goed. Steeds meer bedrijven schakelen communicatiebureaus in. Zij zien de ernst in van dreigende schade. Een imago is waar een groot bedrijf op teert. Hier halen zij het gros van de klanten mee binnen. En omdat het zo snel gedaan kan zijn met de reputatie is zijn deze adviseurs van levensbelang. Rustig blijven is dus aan de orde, maar niet of nauwelijks reageren is ook niet aan te raden. Achter de schermen zo snel als mogelijk een goed plan van aanpak ontwerpen. En dan de confrontatie met de buitenwereld aangaan,

Leren van anderen

Nu zal het voor kleine start-ups niet zo aan het hart gaan als voor multinationals. Feit is wel dat er veel geleerd kan worden van andermans fouten. Er komen wekelijks grote bedrijven negatief in de krant met dwalingen waar anderen van kunnen profiteren. Zo blijft iedereen scherp en hoeven domme fouten niet nog eens begaan te worden.

Comments are closed.